SUOMEKSI


A r k i s t o i n n i s t a  ja  P r o s e s s i s t a  :


PoukTeatteri tutkii liikettä, ihmisen sisällä, ja ihmisen ulkopuolella. 



PouK viettää aikaa ja hetkiä hengittäen eri kaupunkien liikettä, ja luoden performansseja suhteessa näihin liikkeisiin tietyssä tilassa : ihmisten virtoihin, tiettyjen kellonaikojen vauhdikkaampaan marssiin, huomioiden kuinka hengittää tuo henkilö joka pylvääseen nojaten on katsonut meitä jo hetken. Ja tämä kuin tekisimme muistiinpanoja yhteisestä urbaanista ympäristöstämme. Esittävän taiteen hetkellisyys asettaa kysymyksen kuinka taltioida sitä mikä on ollut muttei enää ole, mikä on vielä muistina kehossa ja mielessä, muttei paperilla, eikä näkyvillä, suoraan ainakaan.



Teemme näistä huomioista performanssiemme lisäksi videoita, installaatioita ja tekstejä, joilla edistää teatterimme rakennusta - kyse ei ole materiaalisesta pytingistä vaan korttitalosta, rakennettuna mobiilisti eri kokemuksista joika Pouk elää. 
Kutsumme näitä “tallenteiksi”. Tallenteiksi, koska kyse ei ole sinänsä itsenäisistä teoksista vaan rakennuspalikoista, jotka auttavat PoukTeatteria etenemään ja olemaan, ja jotta voisimme jakaa jotakin siitä mitä olemme tehneet niiden kanssa jotka eivät olleet paikalla. 

Poukin suurin haaste on aina pysytellä läsnä - tehdä teoksia joiden vahvuus on yhteinen sävelemme ja improvisaation spontaanius, luoda teoksia jotka ovat aina suhteessa hetkeen jossa olemme, ja silti kuitenkin rakentaa Teatteria eteenpäin ja jättää jälkiä työn edistymisestä.


P r o j e k t i t :

Helsinki - Tampere - Jyväskylä kesäkuu 2011

Saavumme kaupunkeihin ja löydämme paikan, spotin. Se on Kiasman edessä, se on rautatieasemalla. Aloitamme, liu’umme hetkeen ja tilan rytmiin, aloitamme liikkeellä ja laitamme musiikin sitten kun hetki on siihen sopiva. Katsomme ohikulkijaa, hän katsoo meitä. Kuuntelemme, ja jotkut höristävät korviaan siirtyen toisenlaiseen olemiseen ja keskittymiseen keskellä arjen hulinaa ja jäävät hetkeksi - jotkut kolmeksi minuutiksi, jotkut kolmeksikymmeneksi. 
Teatterin aukiolla Tampereelle, Kauppakadulla Jyväskylässä, ihmisten sama spontaanius tulla puhumaan 30-40min performanssien jälkeen. Ja tämä koska genremme jää arvoitukseksi, “Onko se tanssia, teatteria, mimiikkaa, vai mitä te teette ? Oikein runollista! “, ja valinta on aina katsojan - menemme paikkoihin jotka mahdollistavat nopean ohikulun yhtä lailla kuin pitemmänkin seisahduksen.
Henkilöhahmopareja on neljä, ja ne vaihtavat katseita keskenään silmät selässään. 
Meitä on kaksi, ja kuljemme kameran kanssa, jotta performansseista jotka improvisoivat hetken ja tilan mukaan tietyin jo rakennetuin elementein, palettein, jäisi jälki. Laitamme kameran seisomaan kulmaan, eteen, ja se saa onneksemme olla rauhassa aina. 

Seuraavat vimeosta löytyvät videot ovat ensimmäisiä “tallenteita”. 
POUK II    https://vimeo.com/32854663


Brysseli tammikuu 2012
Residenssissä Camping Town -tilassa

Työskentelyä linjojen kanssa : kaupungin pilvenpiirtäjät, ja aukiot, La Grande Place, kuljemme kävellen läpi kaupungin aistien sen liikettä ja pulssia, ajatuksena on liikkua ollen kaikenlaisten lantioiden   liikuttama - ohikulkevien ihmisten, autojen, pylvään, bussin “lantio” joka vetää meitä eteenpäin. Saavumme La Grande Placelle ja tanssimme kysymys-vastaus -periaatteella hyvin kaukana toisistamme tilassa joka on täynnä arkkitehtuuria ihailevaa kansaa. Nopeasti kaksi siniseen pukeutunutta saa tilan olemaan olemassa toisin, ihmiset seuraavat kaukaista kehonkeskustelua kuin tennismatsia, puolelta toiselle. Eräs henkilö ottaa kuvia, pyydämme hänen yhteystietonsa, muttemme koskaan saa hänen otoksiaan. Kameraa emme uskalla laittaa Brysselissä mihinkään kulmaan. “Tallenteiden” määrä on hyvin pieni, jää soluihin enemmän kuin kirjaimiksi.


Vierailemme les jeux de balles -aukiolla ja kutsumme mukaan kolmannen Poukin, tanssija Luis Corvalanin.

Tutustumme Brussels Midi -rautatieaseman tulvivaan ihmismassaan. Monet odottavat tunteja myöhässä olevia TGV-juniaan. Kävelemme ihmisten joukossa. Eräänä hetkenä julkisessa tilassa on kuin aukko, meille on yhtäkkiä siinä tila, kasettisoitin laulaa, ja performanssi voi alkaa.


Eourres 8-9-10 kesäkuuta 2012
Festival Agricolo_Danse 


La Pente - Rinne     http://vimeo.com/62547809

Pouk ja Texas. Alppien autiolla rinteellä on kaksi pientä vihreää pistettä jotka kiipeävät. Vastakkaisella rinteellä yleisölle on jaettu aurinkovarjoja, vilttejä, tyynyjä ja kiikareita. Valinta katsoako läheltä vai kaukaa on katsojan, zoomaako vai pitääkö suuresta perspektiivistä. Tarina tulee kasettisoittimelta joka on asetettu yleisön joukkoon. Performanssin kutsuvieraana David Bougnot.


Les Bouffons vont au marché - Narrit markkinoilla

Pouk asettui esille Lachau’n kylän maalaismarkkinoille. 
Myimme tansseja eurolla siinä missä muut kilon tomaatteja tai palan juustoa. 
Haluasitko nähdä unesi tanssittuna? Unelmasi? Entä kävisikö kukka-tanssi? Tai valitsemasi runo liikkeenä?



Myymme myös irvistyksiä - grimaces. Yksi, kaksi irvistystä, tai kymmenen irvistyksen sarja kahdella eurolla siten että ostaja käsien taputuksella määrää irvistysten tahdin.


Tämä projekti kävi myös Marseilles’in kalamarkkinoilla viikko Agricolo_dansen jälkeen.


Lyon 21.6.2012 
Ravintola Madeleinen siitepöly-aperitiivi-iltamat, Fête de la musique

Tämä on Poukin ensimmäinen esitys sisätiloissa. Ajatus Poukista kuin rock-konsertista, eri henkilöhahmot lämpenevät siinä missä katsojatkin, “laulu laulun” perään, suhteessa ravintolan ja festivaalin liikkuviin yleisöhin, heidän reaktioihinsa. On mikit, äänentoistolaitteet, kunnon setti. 

Liikumme Patti Smithistä Bachiin, tanssien. Lopuksi on teksti. 

« La différence entre le clown et le bouffon, c’est que le clown est seul alors que le bouffon fait partie d’une bande... 
Klovnin ja narrin ero on siinä, että klovni on yksin kun narri kuuluu narrien jengiin... »
Jacques Lecoq


Lyon 6-7-8 heinäkuuta 2012
Festival Parties Communes 
Kolmen lyonilaisen taiteilijoiden residenssikeskuksen yhteinen festivaali


Festivaali Parties Communes ensimmäisenä päivänä Pouk teki performanssin parc Rozier’iin, tila on piilossa kaupungin sopukoissa, puistoon noustaan pieniä portaita kahden kerrostalon väliin. Esitys alkaa jo ennen kuin ihmiset tulevat paikalla, Pouk on jo elämässä elämäänsä ja yleisö saapuu Poukin maailmaan. Eräässä vaiheessa vastapäisen kerrostalon viidennen kerroksen ikkunasta joku laittaa Nina Simonen Be My Husband -biisin soimaan, kovaa, täsmälleen samaan aikaan kuin Poukin kasettisoittimesta alhaalla. Joku vastaa meille, hetki on ihmeellinen.

Parties Communes’in kolmantena päivänä Pouk teki installaation jossa yleisö saapui toisesta esityksestä suoraan muunnettuun tilaan - kaksi metrisiä kuvia katossa Eourresista, peilejä lattialla joista näkee tämän katon, taivaan, ja rytmitetty video valkoisella seinällä Pollen-performanssista. Tämän tilan ikkunat ovat videon seinää vastapäätä, ja ikkunoiden takana olevalla terassilla Pouk ilmestyy hetkellisesti installaation oheen.
Pouk osallistui myös filosofiseen brunssiin, jossa festivaaliin osallistuneet taiteilijat pohtivat yhdessä yleisön kanssa tekijän ja katsojan kokemusta suhteessa esitettyihin teoksiin, filosafi Sabine Collardeyn vetäessä keskustelua. Kysymykseksi tulee siis myös muisti - mitä muistamme kokemuksestamme, mitä siitä kerromme, dokumentoimme eteenpäin. Mitä on mahdollista kertoa, mitä ei. Mikä osa performanssitaiteesta on mahdollista laittaa näytteille jälkikäteen? Tunne? Aistimus? Mielikuva, jokin välähdys?



Libourne elokuu 2012 festival off fest art’s  - 
La Fontaine - Elementti Vesi


Pyöreä suihkulähde, jossa on kolmion kärjissä kolme maasta nousevaa vesisuihkua. Yleisö on ympärillä ringissä. Sirkus. Kolme performanssia kolmena iltana kello kahdeksan. Inspiraation lähteinä Lontoon olympialaiset ja kuviokellunta, sekä erilaiset antiikin jumalattaret ja jumaluudet elävinä patsaina.



Tulossa :

Rauma kesä-elokuu 2014 :
Raumars taiteilijavierasohjelma
Biennale BAlticum - Rauman Taidemuseo
Rauman Pitsiviikot - Mustan Pitsin Yö


Valmistelevat Residenssit :
CCN Rillieux-la-Pape helmikuu 2014
CCN Rennes (Musée de la Danse) Huhtikuu 2014


Residensseissä tarjoamme yleisölle ja ammattilaisille avoimia trainingejä, sekä workshopeja lapsille ja nuorille. Pulahdus pukukopin kautta teatterin ja tanssin työkaluihin.